Szanowni Rodzice!
Drodzy Uczniowie!
W związku z zaistniałą sytuacją epidemii COVID-19 w Polsce i na
podstawie Rozporządzenia MEN z dnia 20.03.2020r. zobligowani jesteśmy do
wprowadzenia zdalnego nauczania. Pragniemy to zrobić najlepiej jak
umiemy, jednak zmagamy się z obiektywnymi trudnościami, dlatego z góry
przepraszam za problemy, na które Państwo i my napotykamy. Proszę o
zapoznanie się z zarządzeniem dyrektora ZSG im. H. Sienkiewicza w
Bogucicach w sprawie organizacji realizacji zadań szkoły w okresie od 25
III do 10 IV 2020 r. Pozdrawiam wszystkich serdecznie oraz życzę dużo
zdrowia i spokoju.
Z poważaniem.
Beata Biernat-Kuczek
Zarządzenie Nr 1 /2020
Dyrektora Zespołu Szkół Gminnych
im. Henryka Sienkiewicza w Bogucicach
z dnia 25.03. 2020 r.
w sprawie: organizacji realizacji zadań szkoły z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z dnia 20.03.2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
§ 1
1. Z dniem 25 marca 2020 r. I Zespół Szkół Gminnych im. H. Sienkiewicza w Bogucicach rozpoczyna realizację zadań z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
2. Realizacja kształcenia na odległość ma uwzględniać:
a) zróżnicowanie zajęć w każdym dniu
b) możliwości psychofizyczne uczniów
c) zasady bezpiecznego korzystania przez uczniów z urządzeń umożliwiających komunikację elektroniczną(komputer, tablet, telewizor, telefon)
d) dostępność w domu, wiek i etap rozwoju uczniów, a także sytuację rodzinną uczniów.
e) łączenie przemienne kształcenia z użyciem urządzeń elektronicznych, kart pracy i ćwiczeń,
f) ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć.
§ 2
Organizacja kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
1. Nauczyciele dokonują weryfikacji programów nauczania, pod kątem możliwości realizacji poszczególnych treści z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, przesuwając treści, które nie są możliwe do realizacji z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na czas późniejszy.
2. Wychowawcy klas w ramach realizacji obowiązków wychowawców i zajęć z wychowawcą utrzymują kontakt ze swoimi wychowankami i ich rodzicami, przyjmują od nich uwagi odnośnie realizacji pracy szkoły z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość i przekazują je do Dyrekcji Szkoły.
3. Zaleca się szczególnie wsparcie uczniów:
a) klasy ósmej, w zakresie przedmiotów, które zdają na egzaminie ósmoklasisty;
b) mającym zaległości w nauce, dużą ilość ocen niedostatecznych za I półrocze, udzielając im wskazówek odnośnie przygotowania się do poprawy i umożliwienie im tej poprawy.
4. Pedagog szkolny pełni dyżury w celu udzielania wsparcia uczniom, rodzicom, wychowawcom, nauczycielom w godzinach jego ustalonych dyżurów w bieżącym roku szkolnym. Kontakt z pedagogiem szkolnym może odbywać się elektronicznie (poprzez dziennik elektroniczny, pocztę elektroniczną) oraz w szczególnych przypadkach (po wcześniejszym ustaleniu) telefonicznie. Pedagog szkolny opracowuje także materiały wspierające uczniów, rodziców, wychowawców i nauczycieli do przekazania zainteresowanym w formie elektronicznej.
5. Zajęcia w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej są również prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
§ 3
Metody realizacji kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
1. Kształcenie z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość może odbywać się za pomocą:
1) zajęć on – line z wykorzystaniem platformy Discord, bądź innych wykorzystywanych do tego celu
2) przesyłania materiałów z wykorzystaniem:
a. dziennika elektronicznego Librus
b. poczty elektronicznej
c. portali społecznościowych
d. innych form wykorzystywanych do tej pory przez nauczycieli w pracy z uczniami i ustalonymi z poszczególnymi zespołami klasowymi.
3) dyżurów nauczyciela przeznaczonych na konsultacje, rozmowy grupowe, indywidualne z wykorzystaniem dostępnych środków łączności elektronicznej (poczta elektroniczna, dziennik elektroniczny, grupy w mediach społecznościowych itp.)
2. Kształcenie z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość może odbywać się z wykorzystaniem materiałów przygotowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (zwłaszcza platforma edukacyjna www.epodreczniki.pl), Centralną i Okręgową Komisję Egzaminacyjną, emitowanych w pasmach edukacyjnych programów telewizyjnych i radiowych, a także materiałów opracowanych przez nauczycieli
3. Realizacja kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w przypadku zajęć wychowania fizycznego powinna przede wszystkim polegać na zachęcaniu uczniów do aktywności fizycznej na miarę warunków domowych, prowadzenia zdrowego trybu życia i odżywania, przekazywaniu informacji na ten temat.
4. W celu sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów można wykorzystywać ogólnie dostępne platformy do tworzenia testów, sprawdzianów np. quizy, Kahoot.
5. Należy unikać przekazywania materiałów, treści, które wymagają wydruków przez uczniów.
§ 4
Zasady oceniania osiągnięć uczniów podczas realizacji zadań szkoły z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
1. Ocenie mogą podlegać:
a) prace, prezentacje i inne samodzielnie opracowane przez uczniów na podstawie wskazówek nauczycieli, przekazywanych elektronicznie lub w inny sposób ustalony z nauczycielem
b) testy, sprawdziany zrealizowane z wykorzystaniem ogólnie dostępnych platform przewidzianych do tego celu
c) efekty rozmów z uczniami podczas dyżurów z wykorzystaniem technik on – line
2. Ocenianie w przypadku zajęć wychowania fizycznego może obejmować ocenę przygotowanych przez ucznia opracowań dotyczących zdrowego trybu życia, wpływu sportu na zdrowie człowieka bądź innych związanych z teorią sportu. Nie należy jednak wykazywać przy ocenianiu tego przedmiotu nadmiernego obciążania uczniów dodatkowymi pracami, zadaniami.
3. W ocenianiu zachowania należy brać pod uwagę zaangażowanie uczniów w realizację obowiązków wynikających z kształcenia na odległość, z uwzględnieniem jego możliwości indywidualnych, w tym warunków rodzinnych.
§ 5
1. Podstawową formą kontaktu pomiędzy dyrekcją szkoły, nauczycielami, uczniami, wychowawcami, rodzicami jest dziennik elektroniczny.
2. Kontakt może też odbywać się w innej formie: poczta elektroniczna, Messenger, telefonicznie.
3. Szczególnie ważne informacje będą zamieszczane na stronie internetowej szkoły, facebooku w E-Dzienniku.
4. W razie konieczności wszelkie zmiany oraz sprawy nieujęte w niniejszym zarządzeniu będą ustalane odrębnie i przekazywane drogą elektroniczną do wiadomości zainteresowanych.
§ 6
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Dyrektor
Beata Biernat-Kuczek